سرور مجازی ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور مجازی ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور ابری آروان

سرور مجازی برای استفاده در حوز‌های مختلف از میزبانی وب‌سایت گرفته تا فعالیت در بازارهای بین‌المللی بورس، فارکس و رمزارزها کاربرد گسترده‌ای دارد. این سرویس به‌دلیل ارایه‌ی منابع باکیفیت و هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه گزینه‌ای مناسب برای کسب‌وکارهای در حال رشد است. سرور مجازی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرور مجازی خصوصی، سرور مجازی اختصاصی، سرور مجازی ابری اشاره کرد. هر کدام از انواع سرورهای مجازی مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند که برای کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند. اگر شما هم علاقه‌مند به تهیه و استفاده از سرویس مجازی هستید و می‌خواهید بدانید سرور مجازی ابری چیست، VPS و VDS چه تفاوتی با هم دارند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

سرور مجازی اختصاصی چیست؟

سرور مجازی اختصاصی (VDS) کوتاه‌شده‌ی عبارت Virtual Dedicated Server است. VDS سرویسی ایزوله بر بستر رایانش ابری است که ارایه‌ی آن به‌وسیله‌ی شبکه اینترنت میسر می‌شود. این سرور منابع سرور فیزیکی را به‌شکل اختصاصی و مدیریت شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این سرویس، سخت‌افزار سرور فیزیکی با فناوری مجازی‌سازی مانند هایپروایزر (Hypervisor) به‌میزان ثابت به چندین ماشین مجازی تقسیم می‌شود. هر ماشین مجازی سرور مستقلی خواهد بود که منابع (CPU، دیسک ذخیره‌سازی و حافظه RAM) جداگانه دارد. بنابراین سرور اختصاصی در بُعد منابع مصرفی کوچک‌تر در اختیار خواهید داشت. شما می‌توانید سیستم‌عامل دل‌خواه خودتان را روی سرور ابری نصب کنید و امکان نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارها و سرویس‌های کاربردی دل‌خواه نیز در این زیرساخت قابل انجام است. 

تفاوت VPS و VDS در چیست؟

VPS به معنی سرور مجازی خصوصی و VDS به‌معنی سرور مجازی اختصاصی است. در هر دو مدل، منابع سرور مجازی به‌شکل اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در VDS با مجازی‌سازی سخت‌افزار سرور میزبان، ماشین‌های مجازی ایجاد شده، منابع اختصاصی (پردازنده، حافظه رم و دیسک ذخیره‌سازی) جداگانه‌ای خواهند داشت. فعالیت ماشین‌های مجازی و استفاده از منابع سرور میزبان، هیچ‌گونه تاثیری در ماشین‌های مجازی دیگر نمی‌گذارد. این سرویس بهترین گزینه برای میزبانی وب‌سایت‌های بزرگ با ترافیک ورودی بالا و بارهای پردازشی سنگین است. هم‌چنین هنگام مجازی‌سازی سرور، منابع اختصاص‌یافته به هر سرور به‌‌میزان ثابت خواهد بود و نمی‌توان ماشین‌های مجازی بیش از توان سرور میزبان ایجاد کرد.

در VPS نیز با استفاده از فناوری مجازی‌سازی مثل هایپروایزر، سخت‌افزار سرور به ده‌ها یا صدها بخش مجازی تقسیم می‌شود. در هر بخش حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی اختصاصی و سی‌پی‌یو به‌شکل اختصاصی استفاده می‌شوند، با این تفاوت که قابلیت افزایش لحظه‌ای منابع (اگر ظرفیت منابع سرور اصلی آزاد باشد) امکان‌پذیر است. این سرویس برای کسب‌وکارهای با ترافیک ورودی متوسط و متوسط رو به بالا گزینه‌ای مطلوب است.

سرور مجازی ابری چیست؟

برای پاسخ به سوال سرور مجازی ابری چیست، می‌توان گفت، سرور مجازی ابری به چندین سرور مجازی‌سازی شده به‌شکل متمرکز بر بستر رایانش ابری گفته می‌شود که منابع آن‌ها به‌شکل هم‌زمان در اختیار کسب‌‌وکارها قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید از منابع چندین سرور به‌طور هم‌زمان استفاده کنید. در این سرویس هزینه براساس منابع مصرفی محاسبه می‌شود و بهترین گزینه برای کسب‌وکارهای در حال رشد است. این نوع از سرور مجازی محبوبیت بالایی دارد و برای میزبانی وب‌سایت‌ها و تست و اجرای کدهای برنامه‌نویسی توسعه‌دهندگان از آن استفاده زیادی می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید سرور مجازی

برای خرید سرور مجازی باید سرویسی انتخاب کنید که با نیازهای کسب‌وکارتان تناسب داشته باشد. آشنایی با جزییات و عملکرد سرورهای مجازی به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل از عملکرد زیرساخت نیازهای کسب‌وکار یا خدمت آنلاین خود را برطرف کنید. با توجه به کاربرد گسترده VPS در زمینه‌های مختلف، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید وی پی اس، حتمن مطلب راهنمای خرید سرور مجازی را در بلاگ ابر آروان مطالعه کنید.

پشتیبانی سرور مجازی

تیم پشتیبانی شرکت ارایه‌دهنده‌ی سرور مجازی وظیفه‌ی پاسخ‌گویی به سوالات کاربران و حل مشکلات احتمالی آن‌ها در زمینه‌ی نصب و راه‌اندازی و نحوه‌ی استفاده از سرویس‌ها را برعهده دارد. کارشناس‌های پشتیبانی باید دانش فنی لازم به‌منظور ارایه‌ی پاسخ‌های مناسب برای حل مشکلات کاربران را داشته باشند. هم‌چنین آداب صحیح پاسخ‌گویی مثل رعایت کامل ادب و احترام، استفاده از لحن مناسب و استفاده روش‌های مختلف پشتیبانی مثل تیکت، تماس، ایمیل و موارد دیگر ضروری است. 

ابر آوران یکی از بهترین شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی زیرساخت ابری است که با پاسخ‌گویی سریع و به‌موقع به سوالات کاربران به‌شکل ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته سعی می‌کند پشتیبانی کامل و یکپارچه و به‌روز را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

فضای ذخیره‌سازی سرور مجازی

فضای ذخیره‌سازی محلی برای نگهداری تمامی فایل‌ها است و در عملکرد سرویس شما تاثیر مستقیم می‌گذارد. به‌تناسب نیاز شما حداقل میزان فضای انتخابی می‌تواند از ۲۵ گیگابایت و حداکثر تا ۵۰۰ گیگابایت و بیش‌تر باشد. بنابراین بسته به نوع کسب‌وکارتان حتمن میزان فضای مناسب با نیاز خود را تعین کنید. از آن‌جایی‌که فضای‌های ذخیره‌سازی انواع مختلفی مثل HDD ،SSD و NVME دارند، توجه به نوع فضای ذخیره‌سازی نیز از دیگر موارد ضروری هنگام خرید VPS است. معماری‌های جدیدتر ذخیره‌سازی مثل SSD و NVME به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز سرعت بالاتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. بنابراین علاوه بر میزان فضای مورد نیاز به نوع فضای ذخیره‌سازی هم توجه کنید. هم‌چنین سرور مجازی از قابلیت مقیاس‌پذیری برخوردار است و می‌توانید هنگام نیاز به فضای بیش‌تر، میزان فضای ذخیره‌سازی وی‌پی‌س خود را افزایش دهید.

سرورهای مجازی ‌IP ثابت

با خرید VPS می‌توانید از IP اختصاصی ثابت منطقه‌های جغرافیایی مختلف مثل ایران یا اروپا بهره‌مند شوید. بسیاری از تریدرها برای فعالیت در بازارهای بین‌المللی و بیش‌تر گیمرها برای انجام بازی‌ها به IP ثابت کشورهای مختلف نیاز دارند. در VPS با انتخاب موقعیت ایران، IP اختصاصی ایران با ترافیک اینترنت رایگان به کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد. با انتخاب موقعیت کشورهای اروپایی نیز می‌توانید از IP اختصاصی کشورهای خارجی بهره‌مند شوید. بنابراین در صورت نیاز به IP اختصاصی ثابت، VPS گزینه‌ای مناسب برای کارهای مختلف شما خواهد بود.

بهترین سرویس‌دهنده مجازی

همیشه به یاد داشته باشید که در خرید سرور مجازی، سرویسی بهترین گزینه است که نیازهای کسب‌وکارتان را به‌خوبی رفع کند و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشد. ممکن است یک سرویس با ویژگی‌هایی بسیار خوب و مطلوب نتواند نیازهای کسب‌وکار شما را برآورده کند، در این وضعیت تهیه آن نه‌تنها به رشد کسب‌وکارتان کمک نمی‌کند بلکه ممکن است مسیر شکست را برای شما هموار کند.

ابر آوران یکی از بهترین ارایه‌دهندگان سرورهای مجازی پایدار با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه است. این سرویس‌دهنده خدمات سرور مجازی را در موقعیت‌های مختلف ایران با قابلیت نصب سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و میکروتیک و … و منابع دل‌خواه در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین برای خرید سرور مجازی می‌توانید به سایت ابرآروان مراجعه کنید و با انتخاب مناسب‌ترین سرور مجازی ابری، در کم‌تر از ۳۰ ثانیه کسب‌وکار خود را در مسیر توسعه قرار دهید.

اینها را هم بخوانید